23.10.2013

Ja silloin kaikki avoimuus meni piiloon

Mulla oli eilen illalla riitaa hyvän kaverin kanssa. Meillä on muutaman ihanan ihmisen (ei siis kovinkaan monen, siksi siitä on muodostunutkin niin tiivis) kanssa ns."ryhmä", miksi sitä pitäisi kutsua? Se oli alunperin kik-perhe, koska se oli ensimmäinen paikka jossa juttelimme kaikki yhdessä. Nykyään kuitenkin olemme tosi hyviä kavereita, juttelemme puhelimessa, facebookissa, facetimessä, whatsapissa, kikissä jne. Alkuperäinen tarkoitus oli tsempata toisiamme laihtumaan, nyt kuitenkin osa yrittää parantua ja tuemme siinä, emme kannusta toisiamme satuttamaan itseään, tai muuta vastaavaa "proana touhua". On kuitenkin upeaa, että on ihmisiä jolle voi puhua rehellisesti myös ahdistuksesta ja pahasta olosta. Tai siihen on mahdollisuus, mutten ole vielä pystynyt kellekkään puhumaan täysin tunteistani tai syvimmistä ajatuksistani. Koska pelkään ettei ketään oikeasti kiinnosta ja minun on hirveän vaikea luottaa kehenkään. Mutta siinä kohtaa vika on minussa.

 En ole koskaan oikein osannut ilmaista loukkaantumistani ja pahaa oloa oikein. Jos joku sanoo jotain mikä loukkaa minua, yritän päällisin päin suhtautua mahdollisimman humoristisesti "heh heh, joo mä oon vähän tällänen", "juu hah hah oon vähä vajaa vissii", hahahehhehhihhih (tosi hauskaa että sanoit noin kurjasti). Oon myös melko herkkä ja sitten mietin niitä asioita illalla, että mikä vika minussa on. En kuitenkaan uskalla ottaa asioita puheeksi, sillä oon ihan varma että mulle vaan naurettaisiin, että se oli läppää ja oon huumorintajuton tai että pitäähän mun nyt faktat kestää.
          Mulla on ihan hyvä itseironia, ei ehkä paras, mutta ihan ok. Jos mokaan, osaan nauraa itselleni, vaikka hävettäisikin. Ymmärrän myös kaiken selkeän läpän kavereiden kesken "sekin mursunpersehoro" (no olipas huono esimerkki), se on ihan hauskaa. 
          Mutta jos toisen käytös tuntuu oikeasti pahalta, saako siitä sanoa? Jos saa niin miten? Haluaako joku loukata minua vai olenko käsittänyt asian väärin? Mikä minussa on vikana? Mulle tulee tälläisiä tilanteita usein. Kerran yksi kaveri sanoi "Kuule sä et oo niin kevyt, että jaksaisin pitää sua sylissä", eihän se ole suora loukkaus, ei siitä kuulu loukkaantua. Silti pistää sydämeen. Olen lihava, huono, ehkä jos olisin pienempi tunteeni huomioitaisiin. Ei tuollaisesta kehtaa sanoa, kun en tiedä onko minulla oikeus tuntea siitä pahaa oloa, tunnen silti. Ehkä se pitää piilottaa. Myöskään suuremmista jutuista en uskalla sanoa, puin ahdistuksen omalla tavallani. Laihdutan, juoksen.... jopa kiukuttelen vanhemmille (huono lapsi...). Ehkä olen jopa rakentava ja kuuntelen musiikkia tai piirrän? Kirjoitan blogia tai lappuja, jotka revin. Mutta 85% en käsittele asioita tietoisesti ollenkaan, ne sitten vain kasautuu sisään ja purkautuu kokoajan kasvavana itseinhona ja oman terveyden laiminlyömisenä.
Ei kai tuosta tunnista 3:?
Takaisin kaveriin. Eli olin jo vähän aikaa, kokenut että hän hiukan, ikään kuin pitää minua alempi arvoisena. Ettei häntä oikein kiinnosta kuinka voin (vaikken tiedä saako sellaista vaatia?).
          Ajattelin että nyt olen avoin ja rehellinen, en pilaa tätäkin ystävyysuhdetta sillä, että pidän suuni kiinni ja kestän kaiken ja lopulta koko kaveruus on vain pinnallista puuroa. Ehkä tämän kerran voisin sanoa jotain, ja rakentaa koko kaveruuden rehelliselle pohjalle. Niin minua on neuvottu tekemään.
           Asiasta tuli vaan hirveän kova riita, näin siis käy jos puhuu tunteistaan. Toimin väärin jos puhun ja toimin väärin jos en puhu, mikä on oikea valinta.

(tässä on keskustelun alku, joka ei ole täällä luvatta)


Asumme kaikki vähän eri puolella Suomea ja olimme pitkään intoilleet, että on ihan pakko nähdä yhdessä. Onhan se kuitenkin tärkeää ettei yhteydenpito tapahdu vain jonkun muovimöykyn välityksellä (kun yhteydenpitoa tapahtuu aivan kokoajan, helposti tunteja päivässä, pitkin päivää jatkuvasti. Varsinkin jos on kotona). Se on tavallaan vähän niinkun "miitti", jota kaikki odottaa ihan innolla.
          Mutta sen takia, että kerroin miltä minusta tuntuu, kaveri vain jätti kaikki ryhmät ja sanoi ettei haluakkaan nähdä. Mun sydän alkoi lyödä tosi tiuhaan ja kurkkua kuristi. Olin kai pilannut kaiken, miksi mun piti mennä sanomaan jotain tuollaista, enkä tajunnut yhtään, että se loukkasi. Oon ollut fiksu kun en ole ennen toiminut näin, jos ihmiset reakoi silloin noin, niin eihän kukaan ikinä haluis olla missään kontaktissa muhun!


Kaveri oli sanonut, ettei tule takaisin, koska minä en halua häntä sinne ja olin haukkunut hänet. En osaa ilmaista mitään oikein! En oo ennen kertonut tollasesta asiasta, joten en voinut tietää, että se menee noin. Niin kurjaa!

Keskustelu jatkoi aika samaa rataa vähän aikaa, sitten sovittiin jollain tapaa. Mutta musta tuntuu niin pahalta. Mun omatuntoon sattuu, ja jotenkin pää on sekaisin siitä, etten kai ymmärrä mikä on oikein ja väärin.
          Ajattelin vielä, että rehellisyys olisi hyvä aloittaa ihan pikku jutusta. Semmoisesta jonka kanssa voi elää, mutta joka aina välillä tuntuu kurjalta. Ajattelin että tulisi joku "okei, en ookkaan ajatellut, sori" tai edes "aijaa : o". Joku semmoinen kiva ja lyhyt vastaus. En todellakaan vaatinut, että asiaa tarvitsisi läpikäydä tai kysyä tuntuuko musta pahalta.
Olisin vaan niin kovasti toivonut, että olisin saanut kokemuksen "kannattaa avata suu, niin asiat voidaan selvittää yhdessä, ja molemmilla on hyvä mieli". En tiedä kaverista, mutta mulla on tosi paha olla ja tuntuu, että meidän ystävyys kärsi tästä tosi paljon, en tunne enää samanlaista yhteyttä välillä.

Pelottavaa myös se kuinka ihan pienestä asiasta ja pikkuisesta tunteesta paisui lopulta ihan hirveä juttu, niin että meinasin menettää tärkeän kaverin. Miksi mä en osaa toimia oikein?




P.s. Ikävä Ameliaa, nähdään onneksi perjantaina. Ollaan juteltu ihan liian vähän viime viikkoina :(

P.s.s. Kirjottakaa joku jooko kirja ihmisuhteista, ne on niin vaiketa D:, sitten kun perustetaan se uus yhteiskunta, niin sovitaanko ettei kukaan puhu pahaa seläntakana ja kaikki saa olla avoimia, ilman pelkoa siitä että hylätään ja jää yksin? Kaikkien pitäisi saada olla onnellisia. Ihan joka ikisen siellä ruudun sillä puolen. Varmaan se, että vaan tämmöinen turhan päiväinen hihhulihei blogaaja sanoo tän, ei merkitse teille mitään, mutta itkusilmässä täällä kirjoittaen, haluan vain sanoa, että te olette oikeasti hirveen ainutlaatuisia<3! Jos teillä on murheita niin tuolla sivussa on mun kik, tulkaa puhumaan, ihan väärin että kaikki surulliset ihmiset on eri puolilla maailmaa ihan yksin, kun meidän pitäisi pitää yhtä!

22 kommenttia:

  1. Jei, uus päivitys :3 Tosta sun "pieleen menneestä avautumisesta" voin sanoa, että ei kannata yhden huonon kokemuksen jälkeen luovuttaa. Suurin osa suomalaisista tai miks ei muunmaalasistakin kartelee suoraa ja rehellistä avautumista ku ruttoa .Oon huomannu saman omista kavereistani. Jotkut ihmiset tykkää vaan pitää elämänsä ulkopinnan kiiltävänä turhia ajatuksia ajattelematta, eikä siinä mitään, se kuluu ihmisten persooniin. Yleensä oon huomannu, että just sellaset herkät ja hiljaset ihmiset tykkää enemmän avautua. Sellaset ihmistyypit, jotka myöhemmin elämässään luultavammin ajautuu sellasiin ammatteihin ku sairaanhoitaja tai opettaja yms. Jos haluut sellasen kaverin, jonka kans voi puhua syvällisemmin ja avoimin kannattaa vähän kuullostella että onko nämä ihmiset valmiita puhumaan luontevasti omista syvimmistä ajatuksistaan. Joten mun pointti on, jos oot vielä kärryillä :), että älä luovuta, mä tiedän se ottaa kipeetä ku tulee torjutuksi, mutta älä luovuta. Koska jos pystyt puhumaan sun asioista avoimesti muille, niin joku päivä sä kohtaat vielä sellasen samanlaisen ihmisen ja teistä saattaa tulla tosi hyviä ystäviä. Ei mulla muuta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta vastauksesta, toivottavasti olet oikeassa ja kaikkea hyvää sulle<3

      Poista
  2. sun postauksii on kiva lukea :) voimii!

    VastaaPoista
  3. Mustakin tuntuu että pilaan jokaisen ihmissuhteeni... Siis, just en avaudu ja se suhde on ihan pinnallista pskaa plaaplaa mut sit jos oon joskus erehtynyt vähänkin avautumaan niin koko ystävyyssuhde kaatuu.. Joten samaistun. Vaikutat tosi ihanalta ihmiseltä, ei sussa ole mitään vikaa. Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
  4. Mulle kävi melkeinpä samallalailla kuin sulle kun kerroin kaverilleni kuinka tämä ei minusta toimi mua kohtaan oikein :S .
    Mä voin tulla rakentamaan sitä uuta yhteiskuntaa ja muuttaa sinne!
    ps. Sulle on haaste mun blogissa :)
    Voimia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii :/. Mut kaikesta selvitään :)))!! ja kaikelle on joku tarkotus!
      Äh tossa haastejutussa oli jotain hämminkiä. Tää ei suostunut julkaisemaan tota tekstiä ja sitten se jätti ylipuolet mun linkkaamista blogeista pois...

      Poista
  5. Moikka! en oo laihuttaja mutta eksyntänne ihan muuten vaan. Mulle kävi tolleen samalla tavalla. Kerroin kaverille miten tunnen ja se suuttu aivan hirveästi. Meidän luokalla ei ole ketään muuta eikä koko koulussa joka ois mun kaveri joten anoin anteeksi antoa, no kaveri antoi sitten anteeksi mutta sanoi että tämä ei saa toistua (en tajunnut mitä olin tehnyt väärin). Nyt 3 viikon sisällä mun kaveri sai toisen kaverin ja mä olen aina se 3 pyörä siinä jos ollaan kolmestaa (ollaan koulussa kokoajan kolmestaan) eikä se halua olla mun kanssa vapaa aikana, se sanoi ihan päin naamaan kun kysyin miksi et voi olla että sen toinen kaveri on vaan kivempi....
    Äh ei ollut tarkoitus kerjätä sääliä, helpottaa vaan kun saa tälläistä edes johonkin purkaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa ihan kamalalta, löytyisikö sieltä muita mukavan tuntuisia ihmisiä :(?

      Poista
  6. Oot tosi rohkea,kun uskalsit sanoa suoraan!! Mä ainakin arvostaisin jos joku puhuisi mulle suoraan. Todelliset ystävät tekee niin,vaikka ne sanotut asiat ei aina olisi niitä helpompia. Jatkuvaa vittuilua ei tarvitse kestää. Mun piti myös kertoa sulle,että sun blogi on suuuuri pelastus mulle! :') Oon yksinäinen ja ujo,mut sun blogista on tullut mulle tosi tärkeä,vaikka anonyyminä luenkin. Kiitos ja paljon voimia sulle,vaikutat upealta ihmiseltä:))

    VastaaPoista
  7. Ei tuollainen kaveri oo mikään kaveri... Ansaitset parempia, tsempit :)!

    VastaaPoista
  8. ite oon alkuvaiheessa mun laihdutus prosessin kaa, yksin :/ eksyin sun blogiin ja ihailen sua tosi paljon! alotin ite kirjottamaan myös blogia, että saan edes johonkin purkaa ajatuksia. http://eksynyt-sielu.blogspot.fi

    VastaaPoista
  9. Moikka Tonnikeiju! Löysin sun blogin joskus alkukesästä muistaakseni ja olin silloin itekkin innokas laihduttaja:) Mun elämä on ollut tosi rankkaa jo suunnilleen puolivuotta ja mulle on tapahtunu tosi inhottavia asioita/kohdeltu huonosti. Näistä tapahtumista seuras se että aloin silloin ajattelemaan että oon tosi huono ihminen, näytän kamalalta, mun hiukset on aina huonosti vaikka kuinka niitä yrittäis laittaa, oon lyhyempi ja leveempi ko kukaan muu jne. Mä en voinu mennä kavereiden luo jos siellä oli jotain vähän oudompia tyttöjä kun vertasin itteä niihin muihin. Ne näytti niin onnellisilta, kauniilta, hoikilta, pitkiltä jne.
    Onnistuin siinä laihdutuksessa suhteellisen hyvin, mutta jossakin vaiheessa repsahin ja lihoin kaiken takasin mitä olin laihtunut, suunnittelin uuden laihdutusohjelman itelle mutta en ikinä alkanukkaan sitä toteuttaan. Mietin onko mitään järkeä alkaa laihduttaa, välillä tuntu että ei oo, mutta toisena päivänä tuntu että pakko laihtua. Siitä ei kuitenkaan alkanu tulla mitään ja aloin enemmän miettiä että onko parempi jos mielessä pyörii muutkin asiat ko kalorit, paino, liikunta yms. Onko parempi jos voin alkaa tyytyväisenä nukkumaan eikä tarvi itkeä tuntia kun en jaksanut juosta niin pitkää lenkkiä kuin oli tarkotus. Ajaattelin silloin että mulla ei nyt riitä voimat alkaa taas laihduttaan mutta joku päivä haluan painaa 35kg. Nyt on mennyt jo ainaki kaks kuukautta, etten oo miettiny laihutus ongelmia. Se johtuu siitä, että asiat joita mulle oli puoli vuotta sitte tapahtunu tuli ilmi (siis että porukat sai tietää ja vei asiat eteenpäin) ja ne on nyt pyöriny niin paljon mielessä että olin unohtanu koko laihdutus asiat! :O mä en tiiä onko se hyvä vai huono?! :D Nyt kun selailin netissä muotiblogeja ym, tuli yhtäkkiä mieleen että en oo käyny pitkään aikaan kattoon mitä sulle kuuluu!
    Sillon kun mä löysin tän blogin, ajattelin just samallain kuin sää, mun oli helppo ymmärtää sun ajatukset ja olin mielissään että on joku joka myös varmasti ymmärtäis mun ajatukset:) Nyt ku tulin tänne lukeen niin jotenki tuli outo olo kun mä ymmärrän edelleen sun ajatukset, mutta toisaalta osaan ajatella ne myös ihan toiselta kantilta. En oikeen tiiä kumpaa mieltä oon:D
    En myöskään tiiä mikä pointti tällä mun kommentilla ja miks aloin edes kirjottamaan, tuli vaan semmonen olo et nyt on pakko avautua :D huomasin et suhun vois ottaa kikissä yhteyttä mut mulla ei sitä toistaiseksi oo, mut kuhan saan uuden puhelimen niin teen sen ja ehkä laitan sitten viestii:) En tiiä miks mut jotenki semmonen olo et ois niin kiva jutella sun kans laihduttamisesta ja ylipäätään koko elämästä! :D oon saanu susta ainaki blogin perusteella semmosen kuvan et oot tosi kiva ja ikäistäs fiksumpi:)
    Tsemppiä ja kaikkee ihanaa sulle!:):)
    -Viivi
    ps. tuli ihan hirveen sekava teksti ja ois niin paljon kaikkee lisättävää mut ehkä jätän sen myöhemmäks kun ehin rauhassa ajatella loogisemmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti sulla lähtee nyt menemään paremmin! Toivon sulle kaikkea hyvää ja paljon voimia<3

      Poista
  10. Wow teit tosi rohkeesti kun uskalsit sanoa suoraan. Ite en oikein pysty siihen. D: Kaveris otti vähä turhan paljon itteensä. Sulla oli just oikea asenne hoitaa asia, että kaveris hävetköön.

    VastaaPoista

<3