10.11.2013

Mom...

Tiedättekö sen tunteen, kun muidet asettamat vaatimukset ovat korkeammalla, kuin mihin omat voimavarat riittävät? Oon aina halunnut päästä lääkkikseen, mutta olen lähiaikoina ehkä tajunnut etten pysty siihen. Lukiokin on mulle ihan liian rankka. Mun yleiskunto on huonontunut, koska en ehdi nukkua yli 4h yössä. Ja kun viikonlppuna olisi aikaa nukkua jopa vähän enemmän, ei se enää edes onnistu. En vaan osaa enää nukkua! Siitä seurauksena on kokoajan fyysisesti hieman oksettava olo.

Amelia antoi mulle pari melatoniinia, seuraavan kerran kun ei tarvi valvoa kokeitten takia koko yötä, niin napsaisen semmoisen ja toivon, että saisin nukuttua. Tää unettomuus on nimittäin ihan kamalaa ja raastavaa. Pääsen uneen ehkä kolmen- neljän aikaan yöllä ja herätys soi puoli seitsemän (kun talvi tulee, niin puoli kuusi). Jos seuraavana päivänä on koe, en pääse vielä silloinkaa nukkumaan. Unet jää ihan helposti vaan kahteen tuntiin.

   

Äiti oli jutellu mun fyysisestä tilanteesta (niiden mielestä mun keho ei toimi... En ymmärrä sitä) lääkärin kanssa, kun terkka oli sanonut sille jotain. Samalla lääkäri oli kysynyt "Hei oliko se sun tyttäres se, joka menee lääkkikseen, mun tuleva kollega?" Oltiin juuri pari päivää sit juteltu äidin kanssa, että en mene lääkkikseen, vaan musta tulee psykologi tai terveydenhoitaja. Silti äiti oli hehkuttanut kuinka mä menen sinne ja kuinka hyvä mä olen koulussa, ihan helposti tulee hyviä numeroita, kun itestään...  Kotona äiti sanoi mulle, että sitä hävettää myöntää ettei musta tulekkaan lääkäriä. Se on kai noloa.
          Ensinäkin hyvät numerot ei todellakaan tule mulle itsesään, joudun lukemaan tosiaan kaikki yöt. Päivällä on turhaa, koska läksyihin menee monta tuntia, sitten kaikki esseet ja projektit. Jos yritän lukea ja pyydän muita olemaan hiljempaa, niin saan vain vatauksia "sä et asu täällä yksin, täällä saa pitää just niin kovaa melua kun huvittaa". Jos mä puhun puhelimessa, kun äiti vaikka juo kahvia, ovet alkaa lentää ja huutaa "VITTU KUN MÄ EN SAA KOSKAAN OLLA RAUHASSA; MÄ TEEN KAHEKSAN TUNTISTA TYÖPÄIVÄÄ JOTEN MULLA ON OIKEUS OLLA RAUHASSA JUST SILLON KUN MÄ HALUUN".


Mun kolupäivät on myös 8h... +2-3h läksyt + 2-6h kokeisiin luku.
(Ja isikin tekee välillä 12 tuntistakin)

Äiti aina puhuu sen kavereille kuinka "meidän tyttö on niin fiksu, osaa kaiken ja saa aina kymppejä." Jos epäonnistun jossain, ei siitä saa puhua, se on noloa. Tosin jos käyttäydyn sen arvoihin epäsopivasti niin kaikki tietävät siitä 100km säteellä. Kun hänellä on niin stressaava ja vaikea elämä, kun piti taas suorittaa se kahdeksan tunnin työpäivä ja tuli jopa melkein kiire päästä vyöhyketerapeutille/hierojalle. "Hirveä stressi, kun kampaajalla ei ollutkaan vapaata aikaa tuntia myöhemmin, vaan nyt pitää siirtää lenkkiä vähän eteenpäin. No mutta se meidän tyttöhän voi vahtia pikkusiskoaan, ei tarvitse ottaa mukaan. Ai et muka ehdi? Miten niin sulla on huomenna ruotsinkoe? Etkö sä tajua kuinka vaikeaa mun elämä on, etkä koskaan ajattele muuta kun ittees??? Itsekäs kakara, mikä ihmeen luonnevika sulle on, luulis että mun esimerkillä olis kasvanu parempia lapsia"




En nyt väitä, että äiti olis maailman huonoin äiti, mutta oon aika vakaasti sitä mieltä, ettei se ole ihminen jolle "äitiys sopii". Se on liian kiinni omassa elämässään, ettei ole luonne, jolle sopii lapset. Ei kai se oo sen vika, mutta musta on väärin mua ja mun pikkusiskoa kohtaan, että me kärsitään siitä. Mun pikkusisko on vielä niin pieni ja äiti huutaa sille ihan armotta. Se sotkee välillä tusseilla kätensä, kun piirtää ja äiti saattaa aloittaa jonkun "Hahahh nolo vauva! Et osaa ees piirtää! Sulta pitää ottaa tussit pois, kun oot tommonen vauva, joka ei osaa mitään".

Mulle se oli pienenä vielä pahempi, koska olin esikoinen, eikä se osannu tätäkään vähää suhtautua lapsiin. Kai se on jollai tasolla ymmärrettävää, että ekalla lapsella vasta "harjoitellaan". Mutta tuntuu, että ainoo syy miksi se halus vauvan, oli kun "ne on niin söpöjä". Ei kuulma sen sanojen mukaan "olla enää niin kivoja, kun ollaan kasvettu". Miten niin kivoja? Hankitaanko lapsia, koska ne on kivoja?


Ja kaikki tämä käytös on oikeutettua koska, ollaan kuulma "saatu kaikki, mitä ollaan pyydetty". Korvaako materalistiset esineet, muka oikeasti rakkauden? Kuvitteleeko se, että se on tavallaan ostanut meidät semmoisiksi kun se haluaisi meidän olevan, koska saadaan, vaikka joku uus kamera. Kyllä mä arvostan kaikkea, mitä oon saanut, mutta kun ainoa asia mitä mä oikeasti haluaisin olisi se, että olisin hyvä näin, riittäisin äidille myös vikojeni kanssa, eikä mun tarvis olla mikään "super lapsi". Miksi mä en ole tarpeeksi hyvä, että mua voisi rakastaa näinkin?





Isän kanssa mulla on ihan hyvät välit, vähän etäiset, kun se tuntuu olevan aina töissä. Mutta näin isänpäivänä tahdon sanoa, että I love u dad<3.


24 kommenttia:

  1. Ei oo kyllä kiva jos sun äiti kohtelee teitä tuollein :| Ootko sä ikinä kertonu sille miltä susta tuntuu?
    ps. Isit on ihania<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu olen, muttei se nää mitään väärää käytöksessään :/

      Poista
  2. Oon aika samaa mieltä kuin ano, mä menisin sanoon sille suoraan miltä musta tuntuu :s ei ole kivaa ei.. Tsemppiä c:

    VastaaPoista
  3. ei herranjumala miten sun äiti kohtelee sua ja pikkusiskoas... sillähän niitä ongelmia on. ei tuolla tavalla käyttäydytä omia lapsia kohtaan. mua harmittaa niin paljon sun puolesta, en ees pysty kuvittelee miten kamalalta susta tuntuu. ootko puhunu terkkarille tai kenellekään aikuiselle sun äidistäs? vähän vaikuttais siltä että hänellä itsellään on persoonallisuushäiriö eikä todellakaan sulla. mä oon niin raivoissani kun luin ton jutun sun äidistä. ei kenelläkään tollasta pitäis olla. onko teillä koskaan äitinne kanssa mitään hyviä hetkiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole kellekkään ulkopuoliselle aikuiselle sanonut mitään, joskus taidettiin jotain pientä sanoa mummolle, mut äiti tuli ihan käärmeissään huutamaan siitä jälkeenpäin. Ja on meillä ihan hyviäkin hetkiä ollut, sillon kun äitille sattuu sopimaan huomioida meidät.

      Poista
  4. Sun äidin käytös sinua ja siskoasi kohtaan kuulostaa todella väärältä ja epäoikeudenmukaiselta. En usko, että täydellisiä äitejä on olemassakaan, mutta omat lapsensa pitäisi sanojesi mukaan hyväksyä vikoineen kaikkineen. Sun ei todellakaan tarvitse valita tulevaisuuden ammattiasi vain miellyttääksesi äitiäsi. Osaan jokseenkin samaistua tuohon tunteeseen, sillä minulla koulujuttujen kanssa menee suunnilleen samoilla linjoilla. Möykkäävä talo ei takaa lukurauhaa, ja kilttiinkin pyyntöön vastaus on juurikin tuo "et sä täällä yksin asu." Hurjasti voimia sinulle. ♥ Niin kun anonyymikin sanoi, voisit kertoa joskus äidillesi, miltä susta tuntuu. Tai vaikka kirjottaa, jos se tuntuu helpommalta. Sun äidin pitäisi todella tietää, miltä se saa oman lapsensa olon tuntumaan. Haleja. ♥

    M
    www.salaisiasanoja.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se tietää, muttei mulla kuulma ole oikeita ongelmia :/

      Poista
  5. Hei paljon tsemppiä ja oikeesti ainakun vaan voit, suojele pikkusiskoos ja kerro kuinka hyvä se on piurtään ja kuinka rakastat sitä, äläkä lannistu, nuku hyvin äläkä välitä PASKAAKAAN odotuksista, oot täydellinen omana ittenäs!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon yrittäny välillä halata sitä ja kysyä sen kuulumisia, mutta se on niin arka, että sanoo kaiken olevan hyvin, vaikka oikeesti kaikki olis tosi huonosti. Äiti aina huutaa sille ihan tajuttomasti jos se tekee jotain väärin, ei se sit mullekaan uskalla puhua :/

      Poista
  6. Voisiksä laittaa kuvia sun kropasta ja kertoo sun nykyisen painon? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 46kg, ja voin mä jossain vaiheessa taas, oon yrittäny vähän vähentää, kun oon ajatellut ettei se oikein mitään hyödytä laittaa itseään esille (:

      Poista
  7. En voi sanoo muutakun että koita jaksaa muru, tsemppiä tohon kaikkeen ja kauheesti haleja sinne ♥ oot tärkee ♥

    VastaaPoista
  8. äidilläs on joku vakava persoonallisuushäiriö. onneks koittaa viel päivä kun sä ja siskos asutte omillanne, ja toi helvetin noita saa viettää vanhuuspäiviään ihan rauhas...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mut vaikka se on tollanen, kyl mä sitä silti rakastan :(

      Poista
  9. kaipaisin nyt sun neuvoo tosi paljo! pliis vastaa tähän (-:
    elikkä oon 15vuotias tyttö täältä jostain ja pituuteni on n.165 ja painoa on kertynyt ihan liikaa....... 46kg
    lopetin viime vuonna mun yhen tärkeimmistä harrastuksista ja nyt mulla on tullut ihan sairaan iso maha harrastan nyt vaan jalkapalloo mutta se ei riitä. mutta mulla ensinnäkin ei aina riitä voimat kuntoilla ja kaiken lisäksi mulla on migreeni -> aina kun yritän paastota, tulee pää kipeäksi.. haluasin nopean keinon laihtua ainakin 43kg!

    kaikki vinkit käy!! ja mistä saisin jonkun todella pienen puntarin?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siis 43 kiloon(:

      Poista
    2. Yleensä ihminen laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa :/. Mutta oletko sä varma että sun tarvitsee laihtua?

      Poista
    3. Joo okei.. noh tota ku oon muuten ihan "ok" mutta mun mahas on ihan järkyttäviä makkaroita.. haluisin niist eroon!!

      Poista
  10. Mene puhumaan terkkarilles. Toi ei oo tervettä. Ensin saattaa ahdistaa puhua vieraalle mutta loppujen lopuksi se auttaa. <3

    VastaaPoista

<3