6.9.2013

Dieetti


Moi, nyt esittelen teille mun uuden dieetin, jonka aloitin tällä viikolla (kestää 30 päivää, eli loppuu 1.lokakuuta). Idea ei ole alunperin mun itse kehittämä, vaan muistan joskus vuosi sitten lukeneen jostain laihdutus blogista tästä. En kuitenkaan kuollaksenikaan muista mistä, mutta hieno idea jokatapauksessa!
      En muista oliko tälle jokin nimi, mutta olkoon nyt vaikka post-it lappu dieetti.

Post-it lappu dieetti:
Ajatuksenahan on, että paperille liimataan post-it lappuja, joissa on eri kalorimääriä. Joka päivä syön jonkun niistä ja sitten poistan lapun. Kalorimäärä on ehdoton maksimi, ja vaikka söisi 0kcal, voi silti poistaa vaikka 500kcal lapun, sehän on vaan parempi!
     Jos söisin ihan maksimi määrät, saisin keskiarvolla 350kcal päivässä, joka on ihan kivan kuuloinen. Varmaan monen silmään pistää tuolla toi 700kcal, enkä tiedä tulenko syömään niin paljoa, mutta jos syön, en halua, että se pilaa koko dieettiä, joten siihenkin on kerran mahdollisuus. 





Mulla oli koulun jälkeen kovin viluinen olo ja ajattelin mitata, olisiko mulla vähän lämpöä, mutta mittari näyttikin sitten tuon verran. (Mittasin 4 kertaa ja kahdella eri mittarilla, koska ajattelin että jos tuo näyttää väärin). Onko 34,5 kauhean alhainen ruumiinlämpö? Kun muistelen 35C asteen olleen hypotermian raja. Mulla on normaalistikkin vähän alahainen ruumiinlämpö (35,4-35,8),mutta ei ole ennen näin alas mennyt.
Pikkuisen oli alilämpöä
No, tää viikko on kuitenkin mennyt ihan hyvin, jos ei järkyttävää väsymystä ja nuhaa, sekä koulustressiä oteta huomioon. Tehtiin ja saatiin jo ekat kokeetkin, jotka meni ihan hyvin. Tehtiin myös Amelian kanssa listaa kielletyistä ruoista. Sitten oon lueskellut uusinta Demiä ja yksi ilta tein kasvonaamion.
Lista sisälsi mm. viinirypäleet, pähkinät ja muut yllättävät kaloripommit.
Onhan tuollaiset tavallaan ollut jo ulkona ruokavaliosta, mutta
listaaminen oli kivaa (:
Ihana hetki, kun Demi tulee postilaatikkoon


Ihosta tuli pehmeä, vaikka aamulla tosin heti uusi finni 3:

 Ja nyt oon varmaan viimein pääsemästä irti leipäkoukusta! En oo syönyt sitä, enkä kaivannutkaan suuresti. Mulla on viha-rakkaus suhde ruisleipään, se on vaan niin hyvää, vaikka sitä syö ihan kuiviltaan.... Nyt oon kuitenkin jättänyt sen toivottavasti lopullisesti pois ja tällä viikolla oon syönyt varmaan suurimman osan kaloreista porkkanasta, sitä on uponnut tosi paljon! Maanantaina paastoilin, mutta muuten oon syönyt joka päivä 200-400kcal.


On tosi monimutkasta kun tuntuu usein ettei mitään saa syödä. Ei pelkästään sen takia, että itse kieltää, vaan sen takia, että muut kieltää.
"Herkut on turhia, ei ihminen tarvitse lisäaineita ja ylimääräistä sokeria"
"Leipä on turhaa, hirveästi hiilareita! Suomi yrittää vaan saada suosimaan lähiruokaa"

"Lihan syönti on väärin, kasvisruoka on paljon parempi keholle ja ympäristölle"
"Älkää syökö/juoko maitotuotteita! Ei ihmisen kuulu juoda toisen eläimen maitoa"
"Hedelmissä on paljon sokeria, ei niitä saa syödä liikaa!"
"Pähkinöissä on hirveästi rasvaa, huomaamatta liikaa kaloreita"
"Pasta/peruna/riisi on pahasta, turhaa hiilaripotaskaa, fitnes on nyt in!"
"Vain luomuruokaa, kaikki muu sisältää myrkkyjä ja tappaa"

Kaikki kertovat eri suunnista, että kaikkea pitää välttää. Mitä mun sitten pitäisi syödä, kun kaikessa on jotain väärää. Kaikkia noita ohjeita olen lukenut jostain moneen otteeseen, ja mietin että mitä ihmiset sitten syö? Miksi noita kaikkia tuotteita on silti kaupat pullollaan?

25 kommenttia:

  1. voi vitsi mikä dietti, koskaa kuullukkaa :) Pakko muuten väsätä itelleni tollanen :)

    VastaaPoista
  2. Onko toi Meelan blogista ? :) Mä muistaakseni luin sillon sieltä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla : o! Mietinkin sitä, mutten löytänyt enää 3:

      Poista
  3. Ihana, nerokas dieetti! Kiitos vinkistä, ihana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuntuu vähän vapaammalta, kuin että joka päivälle olisi tasan luku x joka pitää syödä

      Poista
  4. samaa mietin, mitä ihmettä pitäs syödä, jos joku pakottaa, kun mitään ei sit saiskaan syödä? sama vaikka kuntosali, kaikkialla on kauhee painostus että "kaikkien pitäisi käydä salilla". jopa oma 6lk serkkuni käy salilla ja syö jotain proteiinilisiä, tulee jotenkin kamala olo. :(


    mutta tsemppiä tohon dieettiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Mun kaveri sano mulle yks päivä "sunkin pitäis kyl alkaa käydä salilla". Meinasi alkaa itkettää, että senkin mielestä taidan olla lihava :c

      Poista
    2. samaa hoetaan.
      mut sittenpä se näkee, kun pääset tavoitteeseesi. :)

      Poista
  5. Täytyy itsekin kokeilla tuota diettiä:) Tsemppiä<3♥:)

    VastaaPoista
  6. ootinki jo uutta postausta!
    mut tsemii ihana ja taidan itekki kokeilla ♡ :)

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. sun kaveri tuskin aattelee että oot liian lihava jos sanoo et pitäis mennä salille, enemmänki varmaa että oot liian laiha ja että tarttet lihaksii :c

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, se on ennenkin vihjaillut mulle mun ylimääräisistä kiloista 3:

      Poista
  9. tosta kielletyt ruoat -listasta: voisitko tehdä postauksen jossa kerrot noi kaikki kielletyt ruokasi? olisin kiinnostunut :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on tällainen postaus missä oon kertonut niistä aika suppeasti:
      http://kalorimeri.blogspot.fi/2013/07/rasva-lihottaisi-mut-pulleroksi.html

      Mutta voin toki tehdä jossain vaiheessa kattavamman ^^!

      Poista
  10. Hei, oon jo pidemmän aikaa lukenut sun blogii ja tykkään ihan sikana.
    Koska pohdit sun lämpötilaa nii halusin laittaa et mull on tosi alhainen lämpötila (on aina ollut) ja tommonen 34 on mulle ainakin normaali (36 on jo sit kuumetta)

    VastaaPoista
  11. En tiedä miten paljon oot kuullut kritisointia sun anorektisesta käyttäytymisestä, mutta itse ihmettelen että MIKSI haluat vahingoittaa itseäsi tarkoituksellisesti? Varmasti tiedät mitä anoreksia pahimmillaan ihmisille aiheuttaa, oman kehonsa nälkiinnyttäminen on ehkä typerintä mitä ihminen voi tehdä. Et ole mikään poikkeus, joka vain tulee laihaksi olemattomalla ruualla, vaan kaikki vaarat koskevat sinuakin.
    Jouduin itse valitettavasti seuraamaan vierestä, kun hyvä ystäväni joutui anoreksian kynsiin, aloittaen pienestä syömisen säännöstelystä päätyen lopulta sairaalaan letkuihin. Hän painoi juurikin tuon maagiset 38 kiloa mihin sinäkin pyrit (wtf seriously, luuletko että kenenkään keho jaksaa toimia moisella alipainolla.....?) maatessaan nenämahaletkussa sillä välin, kun muut kaverit tassivat wanhoja ja pitivät hauskaa. Ihanko vähäsen vaan kadutti, että oli antanut laihdutuksen mennä elämän edelle niin pitkään että päätyi tuohon pisteeseen. Nyt ystäväni on onneksi jo parantumassa huimaa vauhtia.
    En haluaisi saarnata, mutta herää nyt jo oikeesti tohon käytöksees. Ei oo normaalia, tervettä eikä ihannoitavaa elämää käydä puoliteholla koko ajan koska keho ei saa energiaa (niitä kamalia kaloreita hui jestas) toimiakseen normaalisti. Varmaan hauskaa sekin kun ei suolikaan lopulta toimi ollenkaan ja kipu on kamala (ystäväni meinasi joutua leikkaukseen sen vuoksi, kuulostaako tavoittelemisen arvoiselta?)

    Juuh ei mulla muuta, nauti nyt sitten nälän tunteesta ja kauniista kylkiluistasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisaita kysymyksiä, joihin ei ole olemassa viisaita vastauksia. En voi pyytää apua, koska haluan olla laiha, ei sitä muuten voi selittää :/

      Poista
  12. Löysin eilen blogisi, ja luin sen kokonaan näiden parin päivän aikana. Kirjoitat tosi sujuvasti, tekstiäsi om ihana lukea. <3

    Jännä, miten tavallaan huomaan kuinka sinun tavoite ja nykyinenkin paino on aivan järjettömiä, mutta itse haluaisin olla yhtä laiha.
    Tällä hetkellä olen juuri ja juuri alipainon puolella (BMI 18,5),
    mutta haluiais olla monia kiloja keveämpi. Tiedän kuitenkin kaikki terveysriskit yms. ja pakotan itseni olemaan laihduttamatta.

    Välillä tuntee itsensä ihan huijariksi ja teeskentelijäksi, kun olen pian valmistumassa sairaanhoitajaksi, ja tuntuu että pitäisi olla hyvä itsetunto ja osata elää superterveellisesti.
    Olen harjoitteluissa ja töissä hoitanut syömishäiriöisiä, ja se on tosi hankalaa kun ymmärtää heidän ajatusmaailmansa liiankin hyvin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta, ehkä sen voi kääntää positiiviseksikin asiaksi, että ymmärrät potilaita, ainakin mun olis paljon helpompi puhua hoitajalle joka tajuaisi oikeasti kaikkia kieroutuneita ajatuksia (:

      Poista
  13. Juu kyllä se nousi takaisin yli kolmeenviiteen onneksi (:!

    VastaaPoista

<3