21.9.2013

Kuka sua kieltää lopettamasta? Sinä itse.

Mä en oikeesti jaksa tätä jatkuvaa heikotusta ja ahdistusta. Haluan olla laiha, mut kaikki on niin sekavaa. En osaa, enkä halua lopettaa laihdutusta, mutten silti jaksa tätä. Joka paikkaan sattuu,  väsyttää, pyörryttää, oon niin yksin...


Mulle tuli juttelemaan yksi blogini lukija, joka oikeasti on saanut mut ajattelemaan tätä kaikkea, enemmän kun kukaan muu. Ehkä mulla oikeasti on jonkunlainen ongelma?

"Miksi sää haluat aiheuttaa itselles kuoleman? Sulla on selvästi kroppa huonossa kunnossa"

"Tiiäks miks susta tuntuu, että kaikki on sekasin, se johtuu tosta sun laihduttamisesta. Sun kroppa on sekasin. Ja se ei oo hyvä juttu"

"Sä oot vielä enemmän sekasin ja kymmenen kertaa surullisempi, jos kuihdut tuosta lisää"

"Sanoit, että haluat olla onnellinen, onko tää laihtuminen tuonu sulle tähän asti onnellisuutta?"

"Kuka sua kieltää lopettamasta? Sinä ite"

"Älä laihduta siksi, että kokisit olevas parempi lapsi (äidille). Ei se riipu koosta"

"Musta tuntuu että saattaisit senkin takia laihduttaa lisää, että saisit sen (äidin) kaipaamasi huolenpidon ja rakkauden"



Ja kaikkein viisainta mitä mulle on pitkään aikaan sanottu:
"Koulu on yksi kivi sun repussa, niin myös sun välit äitis kans, Sen takia isoin kivi, ongelmat syömisen kanssa, on kans repussa. Mut nuo kaikki liittyy toisiinsa"

Mun oli pakko lisätä nää tänne. Jos mulle tulee joku provosoituneena sanomaan, että "LOPETA, PARANE, SYÖ, SÄ KUOLET, vitun tyhmä". Ei se oikeastaan mun ajatuksiin vaikuta. Ei mua oikeastaan edes loukkaa vähän kärkkäämmät kommentit yhtään, ihme kyllä. Lähinnä tulee sellainen "no empäs lopeta", olo.
     Noi laitto mua oikeesti ajattelemaan. Kiitos niistä sinulle, jos nyt luet tätä.

No tällä viikolla olen paastonnut pari päivää, sitten yrittänyt syödä... normaalimmin?  Tajusin kuitenkin ettei mulla suoraan sanottuna oo mitään käsitystä terveellisestä ja oikeasta ruokavaliosta. Oon siis syöny pelkkää leipää eilen ja toissapäivänä. Ihan suoraa ns. kuivaa ruisleipää ilman päällisiä, koska rasvassa on kaloreita, juustossa on kaloreita, leikkeleissä on turhia kaloreita... Sen lisäks oon syöny 2 porkkanaa ja yhen pussipuuron (siis yhteensä näinä kaikkina päivinä).  Tosin jos mun päiväkulutus olisi joku 1500kcal, en ole syönyt ehkä puolet siitä? Tai vähän alle. Olo on silti ihan kamala ja turvonnut! En voi jatkaa syömistä, koska tuntuu, että lihon heti 10kiloa.
   

Lopputulos on se, että jatkan entiseen tyyliin. Tuntuu, että aina kun yritän olla "normaali", palaan vielä entistäkin pahempaan. Mitä korkeamalle kurotan, sitä kovempaa tulen takaisin alas. Toisaalta, miksi mä edes yrittäisin syödä.
1. Haluan laihtua
2. Laihdun kun en syö


Miksi siis syödä?


Eikä nyt ole oikein halua tai voimia jaksaa tehdä mitään minkään eteen. En ole saanut puhua Ameliallekkaan pitkään aikaan. Joskus viikko sitten se soitti nopeasti, kun kävi tupakalla, kertoi parilla lauseella miten on mennyt laihduttamisen kanssa ja mitä on puuhaillut yksin ja muiden kanssa. Jäin katselemaan "puhelu päättyi" kuvaketta vähäksi aikaa ja menin nukkumaan. Ehdotin jos olisimme nähneet, mutta perui edellisenä päivänä. Ihan hyvästä syystä, koska kyllä mä ymmärrän kokeiden tärkeyden.
     Ensin itkin ahdistusta, siitä etten saa puhua näistä asioista kellekkään. Mutta sitten tajusin, että tämähän on oikeastaan tosi hyvä juttu. Koska, jos Amelia ei halua olla mun kanssa, vaan on mielummin juomassa, se tarkoittaa, että hänellä menee paremmin. Kesällä vielä kauhistelimme alkoholin kaloreita ja laskimme tarkkaan monta läkerolia söimme, ettei toinen joudu syömään vahingossa 2kcal enempää.
     Miksi mä siis haluaisin, että joku tärkeä ihminen kärsii? Saadakseni itse tukea laihdutukseen tai saadakseni kaataa tämän ahdistuksen jonkun niskaan? Juu ei. Tulin tulokseen, että yritän nyt pitää etäisyyttä.
Tuntuu vähän hylätyltä ja turhalta, mutta perjaatteessa se laukaisi kamalan halun saada ote syömisestä kurinalaisemmaksi. Ajattelin että aloitan tässä lähiaikoina oikein kunnon pitkän paaston, parasta olisi jos porukat lähtisi viikonlopuksi jonnekkin, niin voisi eliminoida mahdollisuuden, että joku pakottaisi syömään. Kun on tosi heikko olo, ei muut ongelmat tulvi mieleen niin paljon. En malta odottaa!


Nyt pitää vielä tsempata koulun kanssa, tän kuun jälkeen helpottaa taas ja on aikaa liikkuakkin enemmän ja tosiaan syömisetkin saa vedettyä helpommin pienemmiksi. Eilen oli yksi koe ja istuin viimeisenä luokassa tekemässä, kirjoittamassa kynä sauhuten. Monen sivun esseitä. Kun viimein lopetin, olivat kaikki jo lähteneet. Nousin täristen tuolissa ja ojensin paperit opettajalle, joka katsoi minua jotenkin oudosti ja kehui pitkistä vastauksista. Katsahti vähäksi aikaa paperehini ja huikkasi ovelta, että näytti menneen tosi hyvin.
   


Tälläinenkin tuli postilaatikkoon taas, jei (:



24 kommenttia:

  1. Kuule sun kannattais varata aika ravitsemusterapeutille. Kerro siellä millainen sun syömistilanne on tällä hetkellä ja ettet osaa syödä riittävästi. Ravitsemusterapeutti voi tehdä sulle ateriasuunnitelman ja antaa vinkkejä syömiseen. Tosta syömishäiriökuopasta voi nousta, kun vaan taistelee sen eteen. Sä kyllä pystyt siihen!

    http://tomorrowiwill-laugh.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Moikka! Oon seurannu sun blogia jo pitkän aikaa. On tehny mieli välillä kommentoidakkin mutten oo saanu kuitenkaan aikaseksi.

    Oon ite ollu aina aika hoikka ja lisäksi mulla on ollu aina aika ns heikko mieli kaiken suhteen. Mä oon alkanu itestäni huomaamaan että aina kun menee huonommin, mä lopetan syömisen miltein kokonaan... Jossan välissä mulla meni monta vuotta vähän huonommin eikä mun tullu syötyä juuri mitään koska kulutin niin paljon kaikella muulla tekemisellä eli sen vähän jonka söin, myös kulutin (ja paljon enemmänkin)... Lopulta mä tajusin että mulla oli kokoajan entistä huonompi olla. Ensin ajattelin juurikin niin, että syöminen ahdisti mua entisestään. Lopulta todellisuus iski rajusti päälle ja tajusin ettei se olo parantunut kun vaan sillä että pikkuhiljaa alko syömään enemmän ja sitä kautta alko saamaan energiaa ja jaksamista elämään. Ja mä en ainakaan pystyny alottaan tätä syömistä todellakaan mitenkään nopeesti vaan ihan pienestä se oli lähdettävä liikkeelle. Ei itteensä kannata kiusata liikaa kerralla, silleen pikkusen vaan.

    Koska ihminen löytää tapaja motivoida itseään laihtumaan, ihminen voi löytää myös motivaatiota syömiseen. Aloita etenemään pienestä jotta ahditus pikkuhiljaa vähenee, totuta itses uuteen ajattelutapaan mutta älä yritä tehdä sitä liian nopeasti. Etsi ystäviä jotka tukee sua nimenomaan tän asian kanssa, eli siinä että alat askel askeleelta saamaan ittees kuntoon. Ja todellakin se muutos on lähdettävä itsestään! Kukaan muu ei voi sua määrätä tekemään jotain mitä et itse halua. Muistat vaan että sun pitää kuunnella ittees paljon tarkemmin, voi olla että se mitä ensin ajattelet jostain asiasta esim syömisestä, ei olekkaan se ns oikea ajatus sun päässäs vaan kun kuuntelet ittees tarkemmin, oivallatkin asioita aivan eritavalla kui pitkään aikaan. Nyt vaan voimia sen päätöksen eteen, että alat parantaa sun elämääs! Sullahan on jo oikee suunta kun edes ajattelet jotain tämän suuntasta! :) Sä pystyt siihen kyllä kun päätät että pystyt, mä ainakin haluaisin sua tukea tän asian kanssa. Sä oot varmasti vahva tyttö ja saat elämäs kuntoon jos sä vaan itse niin päätät! Tsemppiä! <3

    VastaaPoista
  3. Ihana pieni, mene terkkarille ja kerro tilanteesta. Sitten saat apua ja voit taas syödä mitä vaan. Voit taas elää. Sun täytyy taistella anoreksiaa vastaan, jos sä jatkat niin tiedät kyllä mitä tapahtuu. Me ollaan kaikki huolissaan susta :(

    Ps. Normaali syöminen = syöt mitä ikinä himoitsetkaan, miettimättä kaloreita. Ensin kaikki ruoka tuntuu pahalta ja turvottaa. Kannattaa aloittaa syömisen lisäämistä esimerkiksi omenoilla, jugurtilla, viinirypäleillä yms, missä on energiaa (terveyttä!) Mut jotka ei oo kuitenkaan liian pahoja sun anoreksialle (kuten esim. Pizza yms).

    Ja vielä että älä paastoa rakas :(

    Terveisin eräs joka välittää ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä terkalle uskalla ._. ja mua ahdistaa kovasti jos en saa sitten enää laihduttaa

      Poista
    2. Miks sie haluut laihdutaa? Ja siten kun olet normaalli painoin voit treenata itselles timmin kroppan + näytät laihalta mutta ei ole vaaraa että kuollet...
      Yritä kertoa jollekin, vaikka pehmonallelle ensin, siten vaikka naapurin koiralle siten omalle pelikuvalle. Sanot itseles peilin edes: Tämä ei voi jatkua näin halua olla TERVE!
      Voit olla terve ja näytää samalta pieneltä ja sirolta : ) Paranemisia sulle! : )

      Poista
  4. Mulla oli muutama päivä sitten vielä täysin samat ajatukset mitä sulla tossa ekassa kappaleessa. Mulla ois sulle ehdotus joka toimi ainaski mulla. Entä jos sä yrittäisit avata suutas jollekin, vaikka sun äidille, just vaikka kouluterkalle tai jollekin joka vois auttaa sua ja kelle uskaltaisit kertoo ees osan. Sä voit ite päättää mitä kerrot. Hankkisit itellesi edes jutteluseuraa ja voisit koittaa selvittää tota sekavuutta. Mä ite palasin ihan vasta "hoidon piiriin" uudestaan, mutta oon tässä sillä mielellä, että mua ei pakoteta mihinkään (oon kyllä täysikäinen että ei voiskaan pakottaa, en sitte tiiä sulla ku oot alaikäinen!), etenen omaa tahtia ja esim. laihduttamisesta en vielä oo luopunut. Hankkisit itelles ees jonkilaista apuu ja ei sun tarttis luopuu esim. laihduttamisesta vielä koska tiedän kuinka ahdistavaa ja vaikeeta se on. Enkä tarkota tätä sillä että sulla ois tarve laihduttaa tai mitään vaan että saisit edetä omaan tahtiin ja saisit edes jotain apua. Ja arvaa mikä tässä oli parasta, mä luulin että söin totaalisesti liikaa ja mietin et miks paino ei putoa, nyt ku oon lisännyt syömistä ainakin joinain päivinä ihan aluks parilla sadalla kalorilla niin mun paino lähti tippuun! Pystyn suoriutuu koulusta ja tuun saamaan hoitoa mutta paino tippuu.. En siis suosittele kellekään mutta hokaa että jos söisit enemmän, sulla saattas vaan paino lähtee tippuun.

    Sit mulla ois yks kysymys, mulla ainakin ku oli viel viikko sitten enemmän tossa sekavuustilassa laihdutuspyörteessä nii en mä pystynyt keskittyyn mihinkään ni miten sä pystyt keskittyyn kouluun tai opiskeluun?:O

    Tän ei ollut tarkoitus olla mikään saarna kommentti että rupee syömään jne. vaan ehdotus kun susta huokuu paha olo ja koska mulla oli ihan sama tilanne niin vähän aikaa sitten. Tekisit niinku kompromissin mut vähän omilla ehdoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No äidin mielipide syömishäiriöistä: "Ärsyttäviä itseään täynnä olevia narsistisia, pilalle hemmoteltuja teinejä, jotka ei ajattele muutakun itteensä", hieman vain vielä karummin ilmaistuna .___.

      Ja koulun suhteen, en mä jaksakkaan, oon niin poikki ja väsynyt ettei mitään rajaa D:

      Poista
  5. Voi juuri noin tahtoisin minäkin sanoa sinulle kuin sinun tapaamisia lukija. Mutta ymmärrän itsekin syömishäiriön vallassa olevana (hienosti sanottu :D) että se ei ole niin helppoa... Voimia pieni<3

    VastaaPoista
  6. Oikeesti sä osaat kirjottaa niin... no taitavasti<3 Tsemppiä pieni keijunen, susta välitetään kovasti:'3

    VastaaPoista
  7. Voi rakas pp ;__; kauheeta kuulla et sul menee noi vaikeesti. Tulee ihan huono omatunto siitä et itekki putosin taas tänne, en vaa onnistu pääsee siit eroon mikä on rasittavaa ku en saa tuloksiakaa ku en osaa.... Entä jos ees nostaisit sun tavotetta vähäsen tai jotain? Haluun auttaa mut en osaa anteeks.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurja kuulla :(, meneekö sulla elämässä nyt muuten huonommin :c?

      Poista
  8. Sun kannattas syyö proteiinipitosta jotain maitorahkaa vaikka. Semmosel yhel jugurtti purkin kokosel pärjää hyvin koko päivän kun syö osissa. Auttaa se proteiini hius ja iho ongelmiin ja muutenki ei tuu nälkä ja jaksaa paremmin. Itellä ainakin toiminu. Eikä niit kaloreita ees tuu kauheesti ku valitsee oikeet tuotteet kaupasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nom, proteiini patukat olis varmaan hyviä ._., niissä on tavallaan vaan liian vähän syötävää suhteessa kaloreihin D:
      Olen vähän ahne, mutta ajattelen heti mitä kaikkea muuta niilläkin kaloreilla saisi syödä

      Poista
  9. Sun kannattas syyö proteiinipitosta jotain maitorahkaa vaikka. Semmosel yhel jugurtti purkin kokosel pärjää hyvin koko päivän kun syö osissa. Auttaa se proteiini hius ja iho ongelmiin ja muutenki ei tuu nälkä ja jaksaa paremmin. Itellä ainakin toiminu. Eikä niit kaloreita ees tuu kauheesti ku valitsee oikeet tuotteet kaupasta :)

    VastaaPoista
  10. Ootko sä kunnossa? Susta ei oo kuulunu mitään ;___;

    VastaaPoista
  11. onks sattunu jotain ku et vastaile kommentteihin?:o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pieni stressimasennus puuska ollut, mutta kaikki on ok (:!

      Poista
  12. Pieni? Tule takaisin ; n ; Ollaan huolissaan susta :'(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikutuin ihan hirveesti kun mua on oikeesti kaivattu :,c

      Poista

<3